Mouse atherosclerosis of the aortic arch Pathpresenter Presentation
Wound healing
https://pathpresenter.net/public/presentation/display?token=f1c27320
Myocardial infarction
Mouse atherosclerosis of the aortic arch Pathpresenter Presentation
Wound healing
https://pathpresenter.net/public/presentation/display?token=f1c27320
Myocardial infarction
Email: cleutjens@gmail.com
Miscellaneous Teaching activities |
|
Introductie |
|
Morfometrie van microscopische beelden.
|
|
Organization of Virtual microscopy |
|
Het traditionele microscopieonderwijs |
|
Het microscopieonderwijs, zoals dat sinds jaren aan de Universiteit van Maastricht is georganiseerd, wordt door de studenten niet hoog gewaardeerd. Dit heeft enerzijds te maken met de lastige bediening van de microscoop. De praktijk leert, dat ondanks herhaalde instructie, de microscopen veelal onjuist zijn ingesteld, met als gevolg een suboptimale beeldkwaliteit. Anderzijds wordt van de student op geleide van een handleiding verwacht om de gevraagde structuren in het microscopisch preparaat te vinden. Deze opdracht vormt het hoofdprobleem van een microscopiepracticum en heeft verschillende oorzaken: 1. de onervarenheid van de student met de biologische complexiteit van weefsels, 2. het aanbod van veelal algemeen gekleurde preparaten, waardoor specifieke structuren onvoldoende kunnen worden herkend, zeker door een onervaren microscopist, 3. de variabiliteit tussen de preparaten, aangezien elk microscopisch preparaat uniek is; als gevolg daarvan staan in de handleiding alleen algemene richtlijnen voor de te zoeken structuur aangegeven. Toch is het zelf zoeken van structuren vanuit didactisch oogpunt belangrijk, omdat de student op die manier een indruk verwerft over de opbouw, verspreiding en frequentie van bepaalde structuren. Dit geldt eveneens voor de vergrootfunctie, omdat de student te allen tijde besef moet krijgen van verhoudingen. Deze twee vereisten van een microscopiepracticum: technische vaardigheid en het traceren van specifieke structuren leiden tot frustratie en daardoor een verlies aan interesse voor de microscopie, met een onvoldoende verwerving van microscopisch inzicht als gevolg. Alleen door zeer intensieve docent-begeleiding kan de doelstelling van een microscopiepracticum worden behaald. Minimaliseren van de microscoop-technische handelingen en het duidelijker aanbieden van de te bestuderen structuren kan een belangrijke verbetering opleveren. De virtuele microscopie lijkt daarbij een belangrijk leermiddel.
|
|
Virtuele microscopie |
|
Bij virtuele microscopie wordt gebruik gemaakt van digitaal gescande microscopische preparaten, welke via internet op een PC met een specifieke viewer kunnen worden bekeken. Daarbij kan de student naar believen het preparaat vergroten of verkleinen en middels verplaatsing geheel screenen, dus de basis functionaliteit van een microscoop simuleren. Op een overzichtsplaatje wordt de plaats in het totale preparaat en de vergroting aangegeven. De digitale beelden hebben een hoge resolutie en zijn in dat opzicht volledig vergelijkbaar met de kwaliteit van een door de microscoop bekeken preparaat. Ondanks de omvangrijke grootte van het bestand (> 200Mb), wordt via slimme algoritmes het beeld dermate snel over het net verzonden, dat zowel vergroting als verplaatsing van het beeld bijna real-time kan worden uitgevoerd. Dit is DE grote winst van de laatste paar jaren. M.i.v. het academische jaar 2007-2008 is het klassieke microscopie onderwijs vervangen door virtuele microscopische beelden. In samenwerking met O&O is er gewerkt om een goede didactisch verantwoorde manier van het voorschotelen van deze beelden uit te werken. Dit heeft geleid tot het maken van een aparte “organization” binnen EleUM: FHMLG_Practica Microscopie. |
Mouse atherosclerosis of the aortic arch Pathpresenter Presentation
Wound healing
https://pathpresenter.net/public/presentation/display?token=f1c27320
Myocardial infarction